Wednesday, March 14, 2007

public transport

Kalau ada suara² sumbang ckp² belakang mengata aku tak sokong pengangkutan awam sememangnya nak kene lempang. Buktinya.. kelmarin. Dari Alor Setar sampai ke Ampang, semua mod public transport aku guna. Barulah transport planner namanya! Muahahaha..

Mod public transport pertama yang aku guna.. kapal terbang. Tambang murah dari Alor Setar ke LCC Terminal. Pepagi buta bersiap-siap. Ayah Faze hantar ke airport baru.. Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim. Jam baru pukul 7. Flightnya pukul 8.30. Banyak masa lagi. Jenjalan ke kedai serbaneka kat dalam Airport. Sempat beli novel. Cari tempat duduk.. terus ngadap novel sambil makan kek buah cenderahati tetamu kenduri kelmarin. Pukul 8 camtu masuk departure hall. Mak aii.. kemain ramai orang. Ooo patut la. UUM ada konvokesyen rupanya. Padan la ramai yang check-in dengan bunga² sekali. Dalam kapal terbang tak baca pun novel tu. Saja duduk kat sayap. Walau tak berapa nampak pemandangan kat luar tapi berjaya gak la amik gambo Gunung Jerai. Hehehe.. I love taking pictures semberono-ly.. remember? Sepanjang perjalanan Alhamdulillah.. takde mende berlaku. Cuaca cantik jer. Sampai di KL jam dah pukul 9.40. Delay 10 minit. Lepas tu tunggu ketibaan encik beg plak. Pukul 10 baru beg keluar.

Mod public transport kedua yang aku guna.. bas. Dalam kapal terbang lagi aku dah beli tiket bas sesiap ke KL Sentral. Tambang bas RM9 sehala. Bas baru merah putih. Saja duduk depan sekali belakang pemandu. Air-cond kemain kuat. Tapi saja biarkan. Sementara tunggu bas jalan, sambung ulit novel yang baru beli kat airport tadi. Nanti bila bas dah start bergerak takbleh baca dah. Tak tau la kenapa, mudah pening kepala kalau membaca dalam kenderaan bergerak. Dari LCCT ikut Plus Highway keluar di Sg.Besi. Masuk Lebuhraya Mahameru lalu depan Istana Negara. Keluar Jalan Brickfield, traffic light belok kanan. Lepas tu masuk simpang kiri ke Jalan Bangsar. Pusing KL Sentral satu kali. Masuk Jalan Brickfield balik.. then baru masuk ke KL Sentral. Hahaha.. pusing².

Mod public transport ketiga yang aku guna.. komuter. Dari KL Sentral naik komuter ke Stesen Salak Selatan. Tambang RM1. Train pukul 12.49. Tapi lambat beberapa minit. Dalam train aku cuma layan perasaan jer. Ramai warga indon je dalam train. Dari KL Sentral ke Salak Selatan cuma selang 2 stesen aje. Seputeh dan Mid Valley. Tak sempat nak berangan dah sampai.

Mod public transport ke empat yang aku guna... teksi. Turun di stesen Salak Selatan naik teksi ke rumah abah. Walaupun dekat.. tapi tak sanggup nak menapak ke sana. Dengan beg berat berkilo-kilo (actually 7 kg jer.. hikhikhik), hari panas tengah hari, jalan naik bukit. Isk.. camne la nak panjat gunung nanti ek (saya bercita² nak panjat Gunung Kinabali suatu hari nanti.. ecewah). Lom pape dah pancit. Hehe..

So.. lepas berehat2 seketika kat rumah abah. Aku terus ke Carrefour Jalan Peel. Shopping hadiah kawen untuk Faze. Besok boleh hantar ke rumah dia.

No comments: