Saturday, October 4, 2008

Raya Mood!!!

Hari kedua lebaran. Pagi-pagi Mak Lang and the geng dah sampai untuk beraya. Lepas tu kitorang beramai-ramai konvoi balik kampung Lubuk China di Melaka. Sampai di Melaka dalam pukul1 ke 2 gitu la. Tok Ngah dan Uwan Ngah tinggal berdua since makcik and family pi berjalan. Alahai siannya dgn dorang berdua. Uwan Ngah tu dah uzur. Sakit kaki tak bleh nak bergerak sangat. Kitorang plak datang serbu ramai-ramai gitu. Last-last aku dengan Kak Long la yang buat air, hidang ketupat rendang sume. Cousin aku yang lain sumenya ddk rilek jer kat ruang tamu. Memang clear kat muka Tok Ngah yang dia tak selesa kitorang yang kemas-kemas dapur dia. Ye lah.. orang tua. Penuh dengan adab. Ape ke halnya plak tetamu datang ke rumah tetapi tetamu yang siapkan makan minum sendiri. Takpe Tok... kitorang pahammmm.. tak menyusahkan pun :D Dia plak nak halang.. dia sendiri pun tak tere dalam bab kerja2 menghidang orang pompan. Sudahnya dia berdiri je la tengok kitorang buat keje. Hahahaha..

Tengah kecoh-kecoh tu rombongan Uwan Andak dari Bukit Belacan plak sampai. Wahhh lagi la gamat. So rombongan baru dah sampai aku wat tatau je la. Pepandai dorang la plak layan diri sendiri. Kehkehkeh kejam ke aku???

So.. dalam kul 3 kitorang pi Felcra Ramuan China plak. Pi umah saudara belah Tok Ngah lain mak ke gitu lah. Kurang pasti. Nanti la bila susur galur keturunan Che Mat yang tengah diusahakan oleh Pak Chu siap nanti bleh la cite panjang2 pasal sedara-mara kat Melaka nih. Dengar Mak Lang cite pasal susur galur adik beradik dia pun dah bleh buat aku pening kepala.. Inikan pulak kalo satu keturunan. Gulp! Tapi bagus la jugak kan :D bleh kenal dengan sedara-mara yang kita tak pernah tau dan kenal ;-)

Jam dah pukul4 dorang still sembang gelak2 lagi. Isk.. ni kul bape nak gerak balik Kuala Pilah (kg belah arwah Mak) plak nih? Akhirnya dapat gerak gak la kitorang ke kg belah arwah mak plak. Dari Melaka ikut Tampin, Johol tembus pekan Kuala Pilah (makaihh jammed gila) dan akhirnya sampai ke kg dalam pukul6 ke 7 gitu lah. Dah gelap. Disertai dengan ujan lebat.

Lepas makan malam lebih kurang. Kitorang ke rumah Mak Ngah. Tapi tutup tadak orang. Kitorang stret je la balik KL. Perghhhhhh.. seperti yang dijangka.. Bukit Putus jammed!!

Sampai KL dah tengah malam. Mandi dan tak sedo ape dah. Letih gila.

Esoknya, hari ketiga lebaran. Melepak seharian kat umah abah. Lewat petang aku dah rasa lain macam. Tak sedap badan. Masuk bilik tido. Sedar-sedar dah kul8. Sume orang marah2 aku tido time maghrib. Aku cakap aku sakit pale dan badan start panas. Telan panadol 2 bijik dan sambung tido sampai pagi tadi. Rasa okey la sket. Tu la yang boringnya demam di hari raya.

No comments: