Friday, April 6, 2007

KL-PA... tenkiu UPS

Puas digoogle. Aku ada dua option untuk repair LCD screen camera aku tu. Sama ada nak hantar repair kat Japan atau US. Memang camera tu dibeli kat Japan tapi aku confuse sbb Kyocera-Contax dah seperate jadi 2 different companies since year 2005. Aiyak..!! Dalam website tu katanya aku kena hantar repair ke US

Tak puas hati.. aku emel inquiry kat kyocera HQ. Replied suh aku hanto parcel ke Japan, then baru dorang inform estimate cost untuk repair the broken LCD. Try juga google estimated cost for that service. Jumpa website this one camera shop kat NJ. Estimated parts replacement and repair paling mahal pun dalam usd190. Tapi kalau kat Japan I've no idea about the estimated cost since aku tak reti baca tulisan Jepun kat website dorang. Fikir punya fikir akhirnya aku decide hantar ke US.

At least kat sana ada Zura bleh tolong uruskan. ToCad America yang bertanggungjawab pun located tak jauh dari tempat Zura. Kalau hantar ke Japan plak.. aku kena deal dengan orang sana sendiri. Karang.. dorang ckp Japlish (Japan+English).. aku plak cakap Manglish (Malay+English)... [dalam hati.. sesuka aku je bg istilah.. ekekeke..].

So google lagi. Sama ada nak guna Fedex, DHL, UPS atau PosLaju. Compare services offered dan semestinya shipping and handling cost.

1) PosLaju reject..! Estimate costnya memang murah.. RM100. Tapi aku kena bungkus sendiri. Pape jadi takde insurans lak tu.
2) DHL reject..!!! Website tah hape hape. Pastu ada plak yang cucuk "DHL sux.. hanco camera ko kang".. Errkkk!! bunyi sungguh menyeramkan.
3) FedEx macam ok ;-) Estimate cost RM200 plus. Website bagus. Mesra pengguna.Tapi bila klik location. Page error. Juta² kali jugak aku try. Suruh orang lain bukak pun cam gitu gak. Panas hati je dibuatnya.
4) UPS pun macam ok ;-) Estimate cost RM200 plus. Cuma mahal RM20+/- dari FedEx. Website pun mesra pengguna macam FedEx. Check location.. haaa Puchong..!!!

eheheheheh... Final decision.. Aku hantar guna UPS. Aku check hantar ke mana² location (US / Japan) shipping kosnya lebih kurang je. Still cecah RM200 plus gak. So confirm la hantar ke US.

Lom pape aku duk online trackking parcel tu. ekekekekk.. akhirnya selamat sampai gak la ke tangan Zura. Tu pun sesat barat parcel tu sbb cina tukang key-in alamat tu sukati tulih Allentown, Philadelphia, PA 18103. Dah tulih Philadelphia takyah tulis PA eh Zura? ekekekeke.. Tak kisah la. Janji sampai....


click the pix twice to enlarge.

No comments: