Friday, March 4, 2011

study - loan

To my understanding.... Batch aku adalah yg terakhir di tawarkan pinjaman pelajaran jpa. Tahun selepas itu semuanya kena apply ptptn. No more pinjaman by jpa. Biasiswa aje depa bagi. Ok.. fine with me. Tak faham pun prosedur atau peraturan yang membolehkan permohonan pinjaman anda diterima mahu pun ditolak. Apatah lagi prosedur atau peraturan pembayaran balik. Tak ada penerangan what so ever. Yang pasti.. semua yg hanto borang permohonan.. semuanya lulus dapat pinjaman. 

Lepas tu jadi lah anda student yang riang ria. Huhu..

Habis belajar. Aku terus dapat kerja. Bukan la hebat sgt pun (3 sem repeat thesis.. ape cer? wakakaka).. tapi alhamdulillah sbb aku tak pernah menganggur (I found the need to make a statement sbb ex-bf aku dulu beriya tak percaya aku bleh dpt kerja dgn mudah and I was dumped because of that stupid reason. Huh!)

So... aku pun apply utk kurangkan jumlah bayaran ansuran yg perlu dibayar. Alhamdulillah lulus!

Masalahnya.. gaji RM1300 utk hidup di KL ni. Cukup kah? Gedebak-gedebuk.. aku menangguhkan pembayaran tersebut. To my understanding.. bayaran balik pinjaman kerajaan takda interest!! Lex ar lu dowh!! Tak fikir langsung about the penalti or anything or I was just 'not informed'!!!

Sedar tak sedar.. membawa kepada 3 tahun. 

Aku dah tukar kerja masuk keje dgn gomen. Move to Cameron Highlands. Dulu celah hulu banat.. ada la duit lebih bulan². Nak buat standing order byr bulanan melalui bank.. akak kat bank tu cakap.. kena pi buat kt bank yg kita buka akaun. Lol.. kena balik KL baru bleh buat. The problem is aku balik KL weekend time bank tak bukak. Huhuhu.. 

By this time.. dah kecoh peminjam ptptn kena blacklist lah.. tak bleh fly oversea lah.. kena bayar interest (service charge) tinggi lah.. aku dlm hati bleh kesian je la kat depa.. 

Sedar tak sedar.. tertangguh lagi 3 tahun.

Aku bertukar semula ke tanahair.. err KL. 'Mudah' la sket nk 'lari' kejap ke bank. Dari bulan Januari membawa kepada bulan April. Hahaha.. Akhirnya berjaya la buat standing order.. starting from 1 Mei 2010. 

Tiba² datang surat dari Pejabat Peguam Negara.. menjadi wakil kepada JPA sbb aku tak bayar hutang. Aku buat selamba je la.. sbb dah buat standing order. 

Selang 4-5 bulan kemudian. JPA return cheque standing order tersebut. Bayaran tidak dapat diterima kerana fail telah dikemuka kepada peguam negara. I write a letter to peguam negara and end up I need to pay in full amount. Just because... you break the rules, you have to pay the price, in full.

Aku teringat dekat peminjam² ptptn tadi. Depa yg kena blacklist.. mulakan bayaran (bulanan seperti sepatutnya.. then keadaan kembali seperti biasa). But it doesn't apply to my case. My standing order instruction have NO VALUE. Sbb aku bayar kepada jpa and not Kerajaan Malaysia.

wtf!

Do you understand what's going on here? Because I don't!!!

No comments: