Tuesday, June 7, 2011

sms languages

I'm happy to add-chat-meet a lot of niece(s), nephew(s), cousin(s) via facebook. I love to menyibuk in their lives and gives comments at their status. Hahhaha.. but one thing sometimes borders me so much. SMS languages!

Kalo depa setakat chat/sms dgn kawan2 sebaya dan setiap 2 saat tulis luahan perasaan di status facebook dgn bahasa tersebut.. aku tak heran sgt. Lantak depa lah! Asalkan bahagia. Tapi mata-aku-berbulu-rasa-macam-nak-bagi-khutbah-Jumaat bila anak-anak buah ini turut menggunakan bahasa yang sama ketika berbual dgn aku!! TRUELY ANNOYING!!!

Please imagine..

Fruitchild: salam­ ­ mk ngh­ ­, ngh wt peW. bU kmslm.

Yeah.. I have nothing against the languages. I also use the languages kalo bersms dgn kawan². Tapi ketika ber'sms', ber'chatting' dgn saudara-mara yang berpangkat lebih tua dan tentunya berumur lebih tua, maka sedaya upaya aku akan tulis in proper word, meskipun aku tahu dorg bleh baca dan faham sekiranya aku tulis dlm short form ala sms language.

Makanya... itu budak sudah kena sound dgn aku..

Aku : Dear Fruitchild, next time don't write sms word to me ok. tulis elok2 dgn perkataan yg betul.. bknnya mak ngah tak faham apa ko tulis.. but please do respect when talking/chatting/sms with people older than your age.

Lepas tu terus dia sentap menangis mengongoi cakap kat mak dia yang aku buli dia. Erk! Ok aku tipu. Hahahahaha.. aku ni bukan la pakar bahasa berjiwa bangsa. Kadang-kadang BM aku pun kelaut gak. But at least aku elak utk guna sms language dgn mak saudara.. melainkan mak saudara ko umur sebaya atau lg muda tu lain cerita lah..

dah la.. malas aku nk membebel.. kang panjang berjela mcm2 topik plak yg masuk kang.. hahahaha.. aku ada lg sejam nk chowcincau balik rumah ni.. yeahhh!!!!

No comments: