Friday, July 20, 2007

Lapor Diri

Keletihan dan Kepenatan yang amat sangat minggu ni. Hari Isnin aritu 16/7 aku pegi lapor diri di Pejabat SUK Pahang kat Kuantan. Pukul4.30 pagi aku ke ofis amik offer letter yg tertinggal kat opis (camne nk lapor diri kalo x bawak offer letter.. ye tak). Sampai rumah.. tak sambung tido pun.. terus mandi.. subuh dan bersiap. Checking segala dokumen berkali² sampai puas hati. Then baru gerak ke Bdr Tun Razak amik abah. Laaaaaa... abah tak bangun lagik!! Sebbaik aku baru nak bertolak tergerak hati nk call. Isk! Aku saje je ajak abah ke Kuantan. Since aku pun x pernah ke Kuantan jadi sure la aku cam tercangak² bila sampai kat sana nanti. Tu pasal la ajak abah. Dia pun x buat pape.. duduk rilek kt rumah jer.

Bertolak dari KL pukul7.. drive nonstop ke Kuantan.. abah jadi drebar.. pukul9 dah sampai Pejabat SUK. Aku dah risau takot lambat. Sekali ada ramai yg sekapal dgn aku rupanya. Hehehehe.. Naik atas tingkat 2. Tunggu kejap Encik yg bertugas. Oooo muda orgnya. Comel plak tu. Hahaha.. tunggu dia buat surat untuk kitorg. Surat tu nanti kena bawa masa lapor diri kat majlis nnti. Rasa macam kejap. Rupanya 2 jam kitorg kat dalam tu. Iskk..!!

Dah settle.. aku gi mkn roti canai kat kedai mamak dkt2 situ. Lapo beb. Tadi pagi mana de mkn pape. Lepas tu kitorang ke Tanjung Lumpur. Mummy pesan Sata kat kedai Mok Naa. Ape ke benda la Sata? Jumpa kedainya.. tapi kitorg sampai awal sgt.. pukul2 karang baru dorang stat jual sata. Tapi last² jumpa kat kedai lain. Beli gak la. Kang ada yg kempunan plak. Mmm lengkali aku ada camera.. aku amik gambo mendealah sata tu ek. Sedap makan panas2.. rasa cam kopok lekor / ikan bakar. akakakaakak..

Cam ni la rupanya sata tengah dok bakaq atas grill


Lps tu teruskan perjalanan ke Pekan. Abah saje je nk tgk kilang yg dia design dulu. Lalu la aku kt rumah Tun Abdul Razak tu. Rasa cam lama gila nak sampai Pekan dari Kuantan. Padahal sengah jam jer. Cizz.. Then patah balik dan terus balik KL. Singgah kat RnR Gambang isik minyak dan zuhur. Sampai kl dalam kul4-5 camtu. Mummy dah balik dari Maktab. Panaskan sata dlm oven. Tapi aku dah terbongkang dulu kat sofa. Letih sangat sangat. Abah yg driving nmpk rilek je.. Ciss.. Mebi baru keluar kesan dari ke'bz'an aku sejak dua menjak ni kot.

Esoknya.. punya la letih. Cadangnya nak ke Cameron Highlands pulak. Settlekan lapor diri. Tapi gua x larat beb. Pagi² aku call MDCH. HR tu kata datang esok pun boleh. Bawak surat penangguhan sekali. Aku tanya berapa lama boleh buat penangguhan.. dia kata seberapa awal yg aku boleh la. Hah? Aku pun dengan segera la buat surat penangguhan yg baru. Tulih situ sebulan.. 16/7 - 15/8.. ehehehhehe.

Dah tgh hari baru aku masuk opis. Buat keje pape patot. Balik cepat sket dalam kul8.30 sbb nk tgk Ugly Betty. ekekekek.. tapi kul1 gak aku tido. Adeh.. huru-hara jadinya biological clock aku nih.

Esoknya.. aku bangun cam biasa. Takde la extra awal macam aritu. Baju kurung dgn tudung mmg dari hari ahad lg dah gosok (semangat siot). Sampai umah abah kul7. Jammed nak ke Jalan Duta pagi² nih. Masuk highway pun dah pukul8. Kali ni aku dah tak kisah lambat ke cepat ker.. lantak la. Aku tak larat nak ikut peraturan sgt. Sepanjang jalan asik mendung dgn ujan rintik². Siap singgah RnR Tapah.. breakfast kuih pau sorang sebijik. Keluar kat Smpg Pulai. Sampai Tanah Rata dalam pukul11. Sebbaik aku dah surf internet tgk map Cameron Highland kat mana lokasi MDCH. Kalau tidak.. mmg meraban la aku mencari. Takde signboard langsung nak ke MDCH. Walaupun dh tgk map pun still berpusing² juga. Lupa plak tu nak print. Main ingat² aje.

Sampai situ.. ada akak ni tgk aku semacam.. "Lapor diri pukul8 ye..". Aku diam.. tak bg reaction pape. Aku tengok je muka dia kelip2 mata. Pastu dia cam x puas ati tgk aku x ckp pape.. dia ckp lg sekali "Lapor diri biasanya pagi.. pukul8" dengan tone tak puas ati. Aku still buat muka bodow. Hahahaha.. macam la aku tatau lapor diri pukul8. Dan macam la ko x tau aku ni direct dari KL. Mangkok tul la.. Lantak ngkolah. Ketua HR situ namanya En.Baha bawak aku jumpa S/U En.Pauzi. Pastu En.Baha bwk tour ofis dan kenalkan dkt staf2. Tgk unit aku. So aku akan ada 3 org staf. 1 TA Senibina - En.Yusri, 1 TA Awam - Rina, 1 N17 - Ida. File yg sdg diuruskan ada dlm 60 lebih. Adeh.. byknya keje. uwawawawawa..

Settle semua tu.. bg segala borang kat En.Baha.. aku turun bwh dgn abah.. kitorg gi lunch. Pukul2.30 camtu aku pi MDCH blk. Cari Puan Faridah bahagian pelaburan. Apply rumah kuarters. Dah settle isi borang sume. Lepak kat unit aku blk. Dapat la gambaran sket situasi dorang skang ni camne. Isk.. benda pertama aku masuk keje bulan depan.. nak kene post mortem sistem OSC ni. Byk nak kene perbaiki nih. Perjalanan OSC pun aku nk kene pi kursus kilat dgn Has nih. Eekekeekek..

So dalam pukul 5 gak ar baru gerak turun. Sempat la singgah kat Kea Farm. Turun kete.. tuju 1 kedai. Beli stoberi 20 hengget (Faze kirim RM10). Beli stoberi kering kesukaan ramai dgn bunga ros kering. Pusing² kat Tanah Rata tu carik signbod sewa apartment. In case kalo aku x dpt kuarters. Aku budget habis mahal pun RM500 kut sewa rumah kat sini. Dah sudah tu... terus blah balik KL. Aku take turn driving plak. Walaupun abah tak suka org drive dan dia ddk sebelah. Tapi aku x sampai hati nk bg dia drive sampai kl balik. Dia nak drive pun aku buat tak reti jer. Kali ni turun ikot Tapah plak. Masuk highway.. singgah kat RnR Tapah. Sempat le pekena donat dgn hot coklat. Pastu rempit ke KL la. Sepanjang jalan ujan. Sesampai umah abah. Makan dinner plak dulu. Dan sebelom aku terlena kat situ.. baik aku beransur dulu. Letihhhhhhh... sangat letihhhh...!!! Orang pegi cameron highlands tido sana 2-3 hari. Aku pegi sana balik hari. Miahahahaha.. Nak buat camne. Byk gila keje lom settle kat opis nih. Aku takde la kejam nak main tggl je keje2 x siap.

Takpelah.. kerja kita.. tanggungjawab kita. Salammmm...!! See you in Cameron Highlands next month ;-)

No comments: