Thursday, January 14, 2010

new gadget

Yeahhuuuu!!!

I have new baby now. A 5530 expressmusic. An upgrade from my old 5310 expressmusic. If u notice my former entry.. aku duk membebel gegila pasal henpon lama tu yang asyik 'hang' aje. Memanglah salah aku sendiri sbb sayang sangat nak delete sms sampai memory low. 5310xm tu takde function transfer sms to memory card. Padahal punya la banyak space kat memory card tu even 1gb je. Phone memory yg seciput tu penuh dgn sms. Semuanya sms chenta lah of course. I don't know if it's a bad or good habits. Saving all smses. Thousands of them. Senang nak retrieve archieve kot. Gaduh2 ke bleh buat bahan bukti dan bahan rujukan (Adik-adik sila amik note idea tersebut ye) ;-) Hahahaha..

Ok sudah melalut. Sambung semula cerita pasal handphone baru. Actually I was eyeing a 5800xm. Tup2 terbeli 5530xm plak. Jenuh juga aku mengkaji review untuk cari handphone baru yang ensem utk digunakan. At first, I also eyeing on Blackberry Curve. Dapat plak brochur promo ujung tahun daripada Maxis yang kak long bawak balik dari keje. RM488 promo prepaid package. But one thing I didn't notice is I have to pay another RM588 for full BIS package. End up by RM1076 ko kena bayar.

Hmmmm.. mmg affordable. Tapi aku tak berapa suka figure tu. So tak jadi la aku menjadi warga 'berry'. Lagipun aku bukannya into gadget sgt pun. Guna handphone setakat call dgn sms. Julung2 kali bagi dan terima mms. Video call jauh sekali. Tak perlulah pakai iphone yang beribu-ribu-ribu ringgit tuh..

Apa tujuan entry ini? Owh.. utk show-off kepada kawan2 yang saya ada handphone baru. Huhu..

Nak review.. aku malas dan tak reti nk tulis benda2 teknikal nih. Baru beberapa hari aku pakai. Ada lg yang aku tak setup. Oyya. Aku cuma beli AP set warranty 15 months. Malas dah nak beli zitron. Dua2 nokia aku sebelum ni zitron set. Saja je kali ni beli AP set. Ada masalah besar ke kalau beli AP set? Takde kannnnn????

So far aku berpuas hati dgn handphone ni. Dah siap install lagu pak arab sbb handphone ni utk pasaran arab. Guidebook dia pun tulis arab. Sebbaik tokei kedai tuko guidebook yg english punya. Sekarang ni aku sedang mentransfer mp3, picca dan harta karun dlm handphone lama guna gigibiru (bluetooth lah).

Sebenarnya aku sayang 5310xm aku tuh. Aku beli sbb dia nipis dan muat masuk dlm wallet. 5530xm nih plak tebal sket jer dari 5310xm tu. Macam tak muat je selit dlm wallet. Tapi still nipis lah. Aku nyampah sket nk pakai handphone tebal2 sampai 15mm nih. Besar dan memberatkan handbag jer.

Dari segi technical specification yang lain mmg byk beza lah untuk dua2 handphone nih. Camera 5530xm ni adalah 3.2mp. Blom test secara hebat lagi. Music player mmg superb lah. Kalah 5310xm aku dulu. Standed la kan sbb 5310 ni kira 1st batch xm. Sure lah yang latest2 ni ada byk berubahan. Dalam kotak 5530xm ni mmg dah ada 4gb memory card sesiap. Kalo beli 5800 lagi best sbb dapat 8gb memory card. Tapi bila aku tanya kat kedai bape hengget 8gb memory card nih sebenonya? Tengok2 dlm RM70 gitu jer. Ler... aku igt beratus2. Ampeh btul. Hahaha cetek gadget btol aku nih.

Tak pasti sama ada 5530xm ni dikira sebagai smartphone ke apa. Tp dia ada ciri2 iphone lah. Screen bleh pusing2 side to side. Ada full virtual qwerty keypad. Tadi aku baru test tulis sms pakai handwriting. Agak best juga lah. Cuma aku tak reti nak buat space mcm mana dan delete huruf yang salah. Kena prektis lg kut.

Hmmmm ape lg ek. Haaa.. ini handphone tadak 3g videocall. Tadak gps. Tak kisah la sbb tade sapa nak videocall dgn aku pun. gps kat kl ni plak aku kira tak berapa diperlukan (kot). Who needs gps when you got gps already built-in in your head. Cuma kena update maps aje la selalu. Hahahaha.. berlagak nauzubillah. Kena panah petir baru padan muka kau!

Ok. Dah?

Owh lupa nak cakap. Aku beli harga tak sampai seribu pun. RM725 sahaja. Hajat dihati nak tambah memory card jadi 8gb ka.. 16gb ka.. nenanti ar.. 16gb tu buh mp3 sahaja. gila ah dingdong arrr!!!! So amacam? Cantik tak enpon baru I? Aku beli yg kaler itam merah. Kaler silver biru tu kureng menarik pada pandangan mata ku inih.

No comments: