Friday, June 8, 2007

antara kesilapan teknikal dan sifat cuai

Tengah hari.. ada fax masuk. Enquiry form dari satu syarikat engineering. Jelas kat situ dialamat utk Shinpo Industrial Supplies. Aku cuma tgk sekali lalu dan abaikan. Mungkin tersalah hantar kut. Dalam hati terbit gak rasa kesian. Tapi lantaklah.. not my problem.

Petang.. tengah siap² nak balik. Ada fax masuk lagi. Isk.. dah rembang petang baru hegeh² nak hantar fax. Aku tengok sekali lalu masa nak off mesin fotostet. Aik.. ini fax untuk Shinpo Industrial Supplies jugak. Kali ni aku mula tengok secara saksama kedua-dua fax.

Hmm.. macam ada yang tak kena je. Aku pegi balik kat mesin fax dan cuba call enpon sendiri. Nombor yang keluar kat skrin enpon memeranjatkan aku! Eh ni bukan nombor fax ofis nih!!!! Aku bandingkan dengan kertas fax yang diterima td. Sama. Aiseymen.. macam mana nombor fax ofis nih bleh bertukar plak nih? Patut la minggu ni takde langsung fax diterima.

Terasa bangang tetiba. Kesian pun ada. Marah pun ada. Kalau takde fax in kedua ni.. mesti sampai bulan depan pun aku tak perasan (since semua kerja clerk dan admit aku buat sendiri kat ofis nih.. ape nk buat.. company kecik.. aku la clerk.. aku la despatch.. aku la officer.. blom naik pangkat jd bos je lg). Kesian pada yang menghantar fax. Kesian juga pada yang menerima fax sebab fax tu bukan utk ofis ni. Mcm mana nak take action. Habis tu nombor fax yang betul untuk ofis ni dah pergi ke mana? Ni yang rasa macam nak pukul orang ni. Segala fax in ke nombor sebenar ofis nih kami tak dapat. Kalau ada tender nak masuk.. tak ker rugi namanya? Petang tu jugak aku suruh Dayat maklumkan kat bos. Kebetulan dia nk ke rumah bos. Mende² macam gini bior bos aje yang uruskan. Dia ada ramai 'contact'.

Kesimpulannya.. macam mana bleh jadi gitu? Tak lain dan tak bukan mestilah telekom sendiri yang punya angkara. Maybe technician dia baru bekerja hari pertama dan supervisor dia suruh buat kerja mudah sambungkan talian telefon dekat sekian-sekian premis dekat sekian-sekian pencawang yang selalu kita bleh tengok tepi jalan tu. And mamat ni tergabra ke ape ker terswitch cable untuk nombor fax opis aku dan nombor fax Shinpo tu (agaknyalah!!!). Mangsanya.. kita la. Aku sebenarnya dah penat nak 'bergaduh' dengan perkhidmatan telekom ni. People won't care to pay extra for better services. Tapi trend syarikat utiliti sebegini yang berada dibawah dasar penswastaan semuanya menuntut caj perkhidmatan yang pelbagai tetapi memberi perkhidmatan yang buruk. Terlalu banyak contohnya terbentang depan mata. Tindakan menswastakan perkhidmatan utiliti sebegini memang baik pada dasarnya. Tetapi relevan kah kalau hasilnya begini? Tak payah cerita la layanan dikaunter servis yang sedaya upaya dielak kalau perlu berurusan. Nasib baiklah sekarang ni semua bil boleh dibayar online. Sesungguhnya aku menyampah berurusan dengan syarikat utiliti (tak kisah la air ke, api ke, telefon ke; etc). Tapi nak buat camne.. memang kita bergantung pada mereka nih untuk rutin harian. Sokong atau bantah? Terpulang..

=======================================

Ada info tambahan. Bos masuk opis kejap td. Dia dah call telekom. Hasilnya? Rupa-rupanya bukan fax ofis aku je yang kena. Tapi dekat 20 line yang lain pun sama problem. Satu Kinrara huru-hara agaknya! Aduih.. nak kena saman telekom nih. Mau lingkup bisnes kalau mcm gini.

1 comment:

cik-zura said...

sekali baca macam esei subjek bahasa melayu kat sekolah plak rasanya... mmm...