Wednesday, June 6, 2007

peminat dan artis : My True Story

Bila kaki dah elok, aku busy semula dengan rutin harian and stuff. Walaupun bengkak dikaki tak surut sepenuhnya tapi kemain galak berjalan kesana kemari. Sabtu lepas aku ke rumah ME lagi.

Let me tell you one story.. Masa kecik² aku sekolah kat Tanah Rancangan Felda kat pinggir Selangor (hehehe.. x byk Petempatan Felda dalam negeri Selangor.. pilih la mana satu pilihan hati.. ahaks). Biasa la zaman peralihan kanak-kanak ke alam remaja.. suka menjadikan artis pujaan sebagai role model. Geng-geng rapat masa tu... Balkish, Noor, Sarah dan Izzu. Balkish ni ayahnya polis dan maknya nurse kat klinik desa. Sepupunya si Noor. Sarah pulak partner sebelah meja dalam susunan meja kelas. Sepupunya si Izzu.

Masa tu tahun 92' kumpulan muzik Exist tengah hangat dipasaran la. Memang perasan habis yang kitorang la satu-satunya Exist's die hard fan yang ada diseluruh Malaysia. Setiap kali keluar news about Exist dalam newspaper/magazine kitorang sanggup korban duit poket harian semata-mata nak beli that particular newspaper/majalah hiburan... potong the article dan lekat dalam buku khas.

Tulis surat to Exist? Oh yes.. sure. Sarah lah jurutulisnya memandangkan tulisan dia yg paling cantik sekali pada pandangan kami. Itu aje la yang terdaya bagi kami peminat-peminat hingusan pada masa tu. Very convensional.. tak kenal komputer, takde internet, takde email, takde blog, tak kenal handphone dan takde SMS. Dunia kami hanyalah di dalam kawasan Felda sahaja. Segala berita mengenai Exist yang berada di luar sana hanya pada tv, radio dan majalah hiburan sahajalah sumbernya. Sampailah suatu hari, kami dapat surat balasan. Gembira toksah katalah. Walaupun surat balasan tu merupakan surat umum yang mengatakan terima kasih atas sokongan blablabla.. dan langsung tak tertulis nama kitorang dalam tu.. fotostet plak tu. Tapi kami tetap happy. Surat ditatap berhari-hari.

Setahun lamanya kami didalam syurga. Terbang dengan kesukaan terbatas terhadap artis pujaan. Dari primary school aku pun dah masuk secondary school. Keluar berita mengenai Exist dan masalahnya dengan pihak pengurusan Jojo's Production dan mula timbul macam-macam 'cerita' mengenai anggota-anggota Exist. Nak jadi cerita aku diterima masuk di sekolah bandar. Bukan bandar dekat².. tapi nun kat Petaling Jaya (masa tu mmg terasa jauh gila la.. mana ada highway lagi masa tu beb). Culture shock toksah katalah. Yang bagusnya.. lama kelamaan aku mula faham. Artis yg aku duk puja selama ni hanyalah insan biasa. Ada kekurangan dan kelemahan sendiri. Tak sempurna dan seindah yg disangka walaupun rata-rata mereka nih jambu-jambu belaka. Sejak itu, aku semakin bijak berbelanja bahan hiburan dan takde lagi artis kegemaran. Phobia siot.. terasa sangat kebodohan dan kehingusan yang nyata. Cettt...

Jadi ape kena mengena "Sabtu lepas aku ke rumah ME lagi" dengan cerita aku tadi? Ahaaaa... Nak jadi cerita.. family ME memang 'dekat' dengan dunia hiburan ni rupanya. Tapi macam la aku amik pedulik. Aku berkawan dengan dia.. yang lenlain tu aku mmg tak amik pot. So, hari sabtu mlm tu adalah Majlis Bermarhaban dan cukur jambul utk anak buah ME yang kecik sekali. Since kendurinya nanti semua lauk-pauk masak sendiri (susah nak jumpa kenduri kawen masak kawah kat KL nih beb)... kiranya ramai la umat manusia datang berewang. Petang tu kitorang ke IOI, cari hadiah untuk si pengantin. Balik rumah.. marhabannya dah abeh. Melepak bilik pengantin sambil mencuba bakat menggubah hantaran last minute yang tak settle lagi macam bakul buah, coklat dan sirih junjung. Pukul1 gak la baru settle. Aik masih ramai lagi orang berkumpul kat bawah khemah. Esok dah nak kenduri ni... tak nak balik ke?

Heran punya heran.. tiba2 riuh sekhemah. Apasal plak tu? Laa.. ada artis budak AF datang. Sape plak yang menjemput. Nak jadi cite... artis ni rupanya dah jd cam anak angkat kepada salah sorang makcik yg reramai tuh. Erk.. aku plak cam terpingga-pingga sbb aku tak kenal sapa artis yg dimaksudkan sbb aku tak tgk AF. Cessss!!! Aku ingatkan ape la yg kecoh sgt td. Hahahaha.. anyway.. papelah makcik... asalkan bahgia ek :D

No comments: