Tuesday, May 11, 2010

minum

Aku ni mmg sangat tak kuat minum air. Especially air masak, kosong, mineral dan sewaktu dgn nya. Typical malay kan... kecik2 dulu pi sekolah pun mak tapau air sirap... air sarsi.. air bandung... masuk sekolah menengah... langsung melenggang.. tak teringin pun nak bawak air.. rasa macam budak kecik jer.. hahahaha... tu la.. tak macam anak chayanunalip tu... sampai ke tua ni hah masih kelek botol air ke sana ke mari.

Aku ni pulak sudahnya sampai ke tua la aku asyik kekurangan air. Atau dalam erti kata lain.. jahil akan kepentingan air dalam badan. Kulit kering tu perkara biasa. Liat pulak tu nak sapu losyen ke ape.. tambah buruk bila tido on air-cond.. bertambah-tambah dehydrated. Tu pasal sekarang instead of whitening products.. aku kena tambah dgn clarins hydraquench untuk dehydrated skin. Padan muka kau!

Anyway.. aku baru dapat email ni tadi... hujung emel si penulis kata forward lah kepada orang lain juga. Tapi disebabkan aku sangat malas mengforward email.. tambahan pulak yg ada kata-kata ugutan kat hujungnya lagiiiiiii aku malas nak forward... maka aku buh kat sini aje lah ;-) bijak tak aku? bijak kannnnnn..

Email aku dapat ni berkenaan dengan waktu terbaik untuk minum. Semua orang pun dah tau kan kita kena minum air berliter-liter-liter setiap hari.. ada doktor yg cakap 1 liter, ada yg 3 liter dan ada juga yg cakap 5 liter. Aku ni nak habiskan sebotol kecik air mineral tu pun hazab. Malas pulak nak google berapa liter sebenarnya nak kena minum sbb aku tau takkan tercapai pun. Hahaha

Meh tengok kebaikkan minum air.. ooo patut la anak chayanunalip cerdik2 noooo...
Ok.. dah tu bila timing terbaek nak minum??
Correct timing to drink water, will maximize its effectiveness on the Human body.

Two (02)
glass of water - After waking up - Helps activate internal organs

One (01) glasses of water - 30 minutes before meal - Help digestion

One (01) glass of water - Before taking a bath - Helps
lower blood pressure

One (01) glass of water - Before sleep - To avoid stroke or
heart attack

Satu gelas ada berapa ml ek? Dalam 300ml mcm tu kan? Maknanya 300ml x 5 intakes = 1500 ml = 1.5 liter. Hmmmm... any comment?

update pembetulan
Korang tak perasan ke kiraan kat atas tu tak betul?
Rasanya kiraan yg betulnya gini takkkkk...

300ml x 2 intake (after waking up) = 600ml
300ml x 1 intake x 3 meals (breakfast, lunch, dinner) = 900ml
300ml x 1 intake x 2 baths (pagi & ptg) = 600ml
300ml x 1 intake (before sleep) = 300ml

So berapa total? 2400ml = 2.4liter..
wallaaaaaaaa... kalo minum sekaligus 2 botol besar air mineral tu ok ker?
Kiranya tak praktikal la pulak ek.. ontah... sapa pakar pemakanan angkat tangan!!!

No comments: