Tuesday, August 4, 2009

away - Kuala Kangsar

Hola... ada yang bengang ke aku lama tak update? Huhuhu.. I've been away to attend a seminar at Kuala Kangsar, Perak last week.

Okay.. Seminar di Kuala Kangsar mcm cuti-cuti Malaysia lah. 10 minit dah sampai daripada exit toll Kuala Kangsar. Memang suka pegi bandar diraja kat mana2 negeri sbb cantik berhias dimerata ceruk.

Cite pasal seminar pulak.. it's about the same dgn apa yang dibentang dalam seminar yang lebih kurang sama kat Temerloh dan Kuantan. Presenter pun org yang sama.. our beloved head of technical department in JKT, Pn. Aminah. Dia tgk muka aku pun.. dia ckp "eh... orang cameron pun datang ye.." nampak sgt muka seminar kah daku???

Sampai ke Kuala Kangsar dah nak gelap.. pukul 6.30 ptg. Check-in di Resort Sungai Perak. Bagi L.O then baru perasan yang S.U tak sign L.O tuh. Erk! Bagi jelah.

Malam tuh sangat boring. TV ada channel 1,2,3 je. Ayyo.. buntu ini macam. Sebbaik ada bahan bacaan yang baru dibeli smlmnya. Perut lapar aku ke KFC. Wahhh ada pasaraya besor kat sini. Sangat susah mo parking. Sudahnya aku tapau sahaja. Sempat lagi merayau-rayau takde arah tujuan sekitar pekan (pekan ke bandar?) Kuala Kangsar menikmati udara malam. Drive punya drive... eh signboard "Kawasan Istana". Huhuhu...

Esoknya seminar start pukul 8.30. Berlengah2 di bilik. Baju dan tudung semua dah gosok dari rumah. Hari Khamis.. hari batik seMalaysia utk penjawatan awam kecuali yang beruniform. Penuh dewan tempat seminar bersidang dengan peserta. Ramai kawan2 yang aku jumpa. Has, Juwis, Apoi, Encik Adi, Kak Maria, Ijan, Kak Jaja, Kak Asmah, Kak Kazila dan encik urusetia si Rahim. Huhuhu.. mcm tak cukup mulut nak bersembang. Juwis yang baru 2 minggu bertukar ke MD Lenggong ddk sebelah aku. Mentang2 aku dah 90% paham ape benda yang di bentangkan oleh speaker.. berborak sakan lah since nama "Lenggong" sangat dekat di hati. Auwww!!!

Seminar habis pukul5 petang. Aku ada pilihan samada nak bermalam lagi atau terus check-out. Memandangkan L.O tu utk 2 hari. Maka keputusan untuk bermalam satu hari lagi diambil. Jalan-jalan tempat orang... tak perlu tergesa2 walaupun sebenarnya saya sedang bekerja ;)

Hari masih siang.. Dari cerita Juwis tadi.. Kuala Kangsar dan Lenggong sangat dekat. 30 minit dah bleh sampai. Ayyo.. sangat meruntun hati. Takyah fikir panjang2.. terus saja memandu ke Lenggong ikut signboard. Pertengahan jalan baru perasan yang handphone tertinggal kat hotel. Iskk.. harap2 takde pape yang buruk berlaku. Amin!

Ok. Highway Timur-Barat Grik nih lurus sahaja. Sangat teruja bila nampak signboard Tasik Raban. Hahaha.. selama nih makan kat restoran Tasik Raban kat stadium Ipoh. Tapi aku tak pi melawat lah kawasan resort Tasik Raban tersebut. Nanti depress sbb sorang2 :| so teruskan perjalanan sampai nampak simpang ke Pekan Lenggong.

Huhuhu.. kecik je pekannya. 20 minit dah sampai sebenarnya. Ok ok ok guilty.. Im speeding :P ddk melepak di stesen bas. Teringat 17 tahun yang lalu.. ada sorang budak comel pi sekolah naik-turun bas kat situ. Auww.. hanya ada 2 secondary school kat pekan Lenggong. Must be salah satu ialah sekolah yang disebutkan. Tapi handphone pulak tertinggal kat hotel nak bertanya pada orang berkenaan. Isk..
Sekejapan aje aku kat situ. Tak bleh berlama-lamaan. Nanti bleh mendera perasaan ;) maka segera berangkat pulang ke Kuala Kangsar.

Bersiar-siar keliling pekan lagi. Malam tadi jalan2 tak nampak menda... oooo rupanya Istana tu kat sebelah Sg.Perak je. Patut lah gelap semacam. Ambil gambar Masjid Kuala Kangsar yang sangat famous ittew. Tapi sayang Istana lama yang dah bertukar jd muzium as tourist attraction tu dah close. Takpe.. snap gambar sahaja. Time2 mcm gini.. barulah terasa alangkah bahagia kalau ada DSLR. Hmmm.. kalau ada DSLR tapi tak reti guna asik buh automod pun tak berguna jua ;) ok fine.. kehendak tidak sepatutnya melebihi keperluan..
Aku ambil gambar kapal terbang tentera kat tepi roundabout. Haih... tak perasan pun ada kapal terbang tuh. Si Has la td yang cakap. Teringat zaman masa belajar dulu. Cerita kelakar pasal "kawan" kitorang yang berasal dr Kuala Kangsar (ahha Im not going to tell you the storyyyy.. simpan dalam hati). Hahahaha.. kalo tak salah wedding reception dia dibuat di resort yang sama aku duduk tuh. Hmm kebetulan..

Malam tu sekali lagi aku makan KFC. Tengah lepak2 tgk tv.. handphone berbunyi dari panggilan yang dinanti. Aku cerita lah aktiviti bersiar-siar siang td kpd si pemanggil. Sangat teruja bunyinya. Telahanku tepat.. sekolahnya di seberang jirat cina. Now dah tukar nama katanya. Hmmm nostalgia..

Walaupun orangnya jauh disinun.. get into any perkara berkaitan dgn dia di tanahair sudah cukup membahagiakan.

No comments: