Friday, May 28, 2010

sanggul tinggi

Aku terbaca note ni kat facebook by a friend of my friend. She tag the note to my frind so I can read the article.

The note is about sanggul tinggi dan berhijab. Contohnya begini...

Haaaaa biasa nampak kan? Cantikkk!! Nampak tudung tu mcm terletak aje kan? Malah diberitakan ada wanita yang sengaja membeli sanggul palsu dan pakai sebelum berhijab supaya bila nak lilit tudung tu jadi cantik sbb rambut mereka pendek atau tak cukup panjang nak bentuk sanggul tinggi mcm ni.

Aku tak pernah terfikir sanggul begini adalah sejenis fesyen. Dah rambut dia panjang.. terpaksa lah sanggul bagi kemas supaya takde helaian rambut yang terkeluar. Aku pun tak pernah menyangka ada orang yang dengan sengaja membentuk sanggul begini sebagai trend fesyen. Nauzubillah.

Anyway, ada hadith berkenaan pemakaian tudung sebegini sebenarnya... mari kita renungkan bersama...
Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-
Alamak... dah cantik2 gini tapi termasuk dalam golongan dilaknat?Aku bukan pakar agama.. sekiranya ada readers yg berpengetahuan dalam isu ini sila kongsi.. I promise I'll approve every comment/s.

terima kasih..

3 comments:

jijah montel said...

tambah sikit.. dan bila ikat.. haruslah nampak sanggul tu bonjol kat belakang... ntahla.. mcm mana ek? kena potong pendek pulak ke?

jijah montel said...

iskkk.. aku tak retila bab ni.. tapi aku ingat.. depends on niat juga la.. rambut panjang mestilah kena ikat kan.. tak ikat kalu rambut keluar dari tudung pun dosa juga..

cik-zura said...

tu la.. depends on niat juga.. kalau dah rambut dia panjang.. nak buat camne kan... mungkin juga dimaksudkan oleh penulis asal artikel tu adalah org yang sengaja tambah sanggul tinggi palsu untuk beri kesan rambut panjang mengurai.

so, ppl can tell si polan ini berambut pjg (dan cantik la kut..) itu yg ditegah agaknya.

anyway... ada mmbr aku berambut panjang sampai ke lutut tp sanggul takde la beso dan tinggi melampau2. (since baca artikel tersebut br aku perasan mmg ramai yg bersanggul tinggi melampau camni. tp aku bersangka baik aje la yg rambut dia mmg pjg.

dan aku sendiri tak sangka pulak benda ni dijadikan fesyen dan trend.

eh pjgnya... boleh buat new entry nih.. wakakkaakak